Ohlédnutí za rokem 2019 aneb jak měníme Skrz na vyhledávač dovolených

Skrz do minulého roku vstupoval v nelehké situaci, a to hned z několika důvodů. Když v roce 2010 nastal boom slevových portálů, Skrz.cz se rychle stal předním agregátorem nabídek z tohoto segmentu a získal silné postavení na nově vzniklém trhu. Ten se ale v průběhu minulých let začal měnit, proběhla radikální konsolidace a z původních více než 200 hráčů do roku 2019 vstoupilo jen pár značek. Na konci roku 2018 lídr trhu Slevomat překonal 75% podíl a několik kdysi předních firem se dostalo do problémů. Během první poloviny roku 2019 ukončily činnost dva další portály a přeživší oznámili konec trhu slevových serverů jako takového. Slevomat se dále profiluje jako zážitkový portál zaměřený na cestování a lokální služby a původní Slevoking podtrhl své nové směřování rebrandingem na Travelking. To, co ještě před pár lety bylo hlavními rysy slevových portálů, dnes už u těchto značek nenajdeme.

Skrz.cz se stává vyhledávačem dovolených

Pro Skrz, léta fungující jako vyhledávač slev, to znamenalo výzvu v podobě potřeby najít nové možnosti uplatnění roky budované platformy a know-how. Po několika pokusech, které se ukázaly být slepou uličkou, padla volba na segment cestování. Skrze slevové portály to pro nás byla dlouhodobě nejsilnější oblast a akvizice společností Secret Escapes v roce 2017, která v globálním měřítku buduje čistokrevný travel produkt, potvrdila správnost tohoto rozhodnutí. A tak jsme začali pracovat na novém Skrzu – vyhledávači dovolených. To do velké míry znamenalo na spoustě věcí začít dělat úplně od nuly. Na konci roku 2018 navíc firmu opustil zakladatel Skrzu a dlouholetý ředitel Petr Kováčik. Přestože firmu skvěle připravil na předání, přirozeně s sebou i tato změna přinesla výzvy, které se mnohdy objevily až v průběhu dalších měsíců.

Klíčové je nadchnout pro vizi celý tým

I přes tyto nepříznivé skutečnosti jsme se pustili do práce s vervou Skrzu vlastní. Pomohlo tomu mimo jiné i nové ukotvení některých rolí v týmu. To vedlo k přehlednější struktuře celé firmy, která teď funguje jako skvělý prostředek pro nastavování dlouhodobých cílů i krátkodobých úkolů. Už delší dobu ve Skrzu pracujeme se systémem OKR a v minulém roce se nám podařilo převést ho do podoby, kdy celá firma napíná úsilí stejným směrem a zároveň každý člověk na každé pozici přesně ví, jakou část má na starost a jak jeho práce zapadá do celkového obrazu dlouhodobého směřování. Díky tomu se daří posouvat klíčové věci, které jsme si společně na začátku roku vytyčili. Jsem přesvědčen, že se to pozitivně projevuje i na obecné spokojenosti každého Skrzáka. Stejně jako všude, úspěch je primárně na lidech a můžu říct, že v uplynulém roce dali všichni ve Skrzu do práce maximum. Nejde jen o desítky tisíc hodin skvěle odvedené práce, ale hlavně o nadšení, se kterým se každý den pouštíme do posouvání projektu, kterému věříme a záleží nám na jeho dalším úspěchu.

Tým Skrz.cz měl na konci roku spoustu důvodů k oslavě.

Rosteme na trhu cestovních kanceláří

Zaměření se na segment cestování znamenalo hlavně získat nové klienty a rozšířit nabídku pobytů a dovolených, které lze na Skrzu najít. Vedle původních slevových portálů nabízejících primárně pobytové balíčky v ČR a okolních zemích jsme Skrz napojili na Booking.com a dále se zaměřili na cestovní kanceláře a agentury nabízející organizované zájezdy včetně dopravy. I když je před námi ještě velká spousta práce a potenciál na tomto poli je pro nás z dnešního pohledu téměř nekonečný, můžu rok 2019 z tohoto hlediska považovat za velmi úspěšný. Objem investic cestovních kanceláří a agentur do propagace nabídek na Skrz.cz vzrostl meziročně více než dvakrát a podílí se tak na našem celkovém výnosu ze segmentu cestování čtvrtinou. Celkem Skrz zprostředkoval rezervace zájezdů v hodnotě přesahující půl miliardy korun. Podařilo se nám navázat úspěšnou spolupráci s nejznámějšími českými cestovními kancelářemi a do roku 2020 tak vstupujeme společně s šesti ze sedmi největších hráčů na tomto trhu a stovkami tisíc nabídek zájezdů na našem webu.

Stavíme službu, která pomáhá našim uživatelům i partnerům

Naší misí je usnadnit a zpříjemnit lidem výběr dovolené a zajistit prodeje našim partnerům. To znamená přivést jim na web kvalitní konverzní návštěvnost. Jako cestu ke zlepšování tohoto jsme zvolili kombinaci kvantity a kvality. Čím více informací poskytneme našim uživatelům, tím lépe se v nabídce zorientují a tím snáz si vyberou svou vysněnou dovolenou. Stejně tak čím snáze si uživatelé z nabídky vyberou, tím pravděpodobnější je konverze na straně klienta. Za tímto účelem jsme celý rok usilovně pracovali na získání co nejvíce informací o nabídkách, jejich kvalitním zpracování a samozřejmě prezentaci. Na webu Skrz.cz se objevila spousta nových filtrů, vylepšila se jejich funkčnost a zpřehlednil se i výpis nabídek. Nově si tak naši uživatelé mohou vybrat dovolenou např. ve specifickém regionu v hotelu přímo na pláži s výbavou dle jejich požadavků nebo podle vhodnosti pro děti. Na kontinuálním růstu konverzního poměru se nám potvrzuje, že je to správná cesta, a máme v plánu v ní pokračovat i v roce 2020. Třešničkou na dortu je pak redesignovaná homepage zaměřená na cestovatelské zážitky.

Homepage Skrz.cz v loňském roce prokoukla a najdete na ní už jen výhradně cestování.

Nový směr, nová značka, noví zákazníci

Změna směru firmy s sebou přirozeně přináší i potřebu rozšířit uživatelskou základnu. To znamená oslovit nová publika dobře formulovaným sdělením o tom, proč by je měla naše značka zajímat. Už v předchozím roce jsme udělali obrovský kus práce na definici person zastupujících naši cílovou skupinu, pojmenování jejich potřeb a zákaznických zkušeností. V první polovině roku 2019 jsme to úspěšně převedli do nové podoby značky Skrz.cz a implementovali nejen do marketingu, ale i dalších oblastí napříč firmou. V létě, hlavní dovolenkové sezóně, jsme potom spustili kampaně, které měly za cíl oslovit a přivést na náš web nové uživatele. Nakonec se z toho stala dlouhodobá iniciativa v podobě upraveného marketingového mixu. Lépe jsme si pojmenovali, které zdroje plní jakou roli v rámci nákupního procesu zákazníků, a naučili se účinněji plánovat, jak v různých obdobích rozložit marketingové investice. To se okamžitě velmi pozitivně projevilo na celkovém výkonu firmy, a i když to působí poměrně nenápadně, troufnu si to označit za jeden z největších úspěchů loňského roku.

Rok 2019 byl pro Skrz hodně náročný. Pohled na výsledky často nebyl důvodem k radosti a překážek na cestě byla spousta. V týmu ale i tak převládal optimismus a nadšení díky tomu, že jsme si společně dobře nastavili vizi, kterou se snažíme každý den co nejlépe naplňovat. Víme, kam směřujeme, čeho chceme dosáhnout a máme dobře popsané, jak se nám to povede. Za tohle patří všem Skrzákům můj obrovský dík. Do nového roku vstupujeme o hodně chytřejší, než jsme byli loni touhle dobou. Zvládli jsme posunout firmu o velký kus dopředu a já se nesmírně těším na další zlepšování každého z nás i celého projektu v roce 2020.