Problémy domény Pepa.cz a co na to Google
Možná si pamatujete na kauzu ze začátku srpna, kdy jeden z největších českých slevových serverů musel řešit velké interní problémy a vyhrocený spor o doménu. Na doméně Pepa.cz se ze dne na den (resp. spíš v noci) začala náhle zobrazovat úplně jiná prezentace a známý slevový portál dočasně zmizel. Po pár dnech se přesunul na doménu Klido.cz, kde nakonec zůstane natrvalo. Situaci jsme sledovali i z netypického pohledu – pozorovali jsme, co najdou lidé hledající Pepu na Google.
Celou kauzu není třeba znovu popisovat, je shrnuta třeba na Lupě. Ve Skrz.cz jsme samozřejmě situaci intenzivně řešili, průběžně si ověřovali fakta a intenzivně komunikovali se zástupci “starého portálu na nové doméně Klido.cz”, abychom si byli jistí, že na Skrz umístíme nabídky od opravdu důvěryhodného partnera. A byli jsme v tom celkem rychlí:
Tak nabídky z klido.cz opět seženete už i na @SkrzCz. Tomu říkáme rychlost V klidu krok za krokem, však my se dostaneme zpátky cobydup.
— Klido.cz (Pepa.cz) (@Klido_CZ) 10. srpna 2017
Protože mě osobně také zajímalo, co na změny u Pepy říkají vyhledávače, jednou za čas jsem si zkusil Pepu vyhledat. Průběžně jsem si dělal screenshoty, takže se teď s odstupem mohu podělit o výsledky pozorování, jak se měnily výsledky vyhledávání na Google pro dotaz “pepa”.
Poznámka pro odborníky radši hned na začátek: Že Google výsledky vyhledávání personalizuje, vím. Přestože většina screenshotů pochází z mnou běžně používaného prohlížeče, jak je vidět z barvy již navštívených odkazů, ověřoval jsem si, zda výsledky mého vyhledávání nejsou personalizací výrazněji ovlivněny.
2 dny po “převzetí domény” – stále se zobrazují URL původního webu
Dva dny po nasměrování domény na jiný web Google ještě zobrazoval původní sitelinks, odpovídající “původnímu Pepovi”. Provozovatelé nového webu si ale při spuštění nepohlídali URL a ty nejúspěšnější z původních URL nezachovali – takže červeně vyznačené URL vedly na stránku s chybou 404.
Na chybovou stránku mířily i všechny odkazy z boxu “hlavní události”, i když v případě Pepy to vlastně žádné události nejsou 🙂 Jejich obsah také ještě odpovídal původnímu webu. Zajímavostí je, že u prvního z odkazů (na screenshotu vyznačeného) je už vidět, že Google že začal registrovat změnu – nezobrazuje se titulek stránky s původní slevou, místo toho je vidět titulek nového webu.
3 dny od “převzetí” – Pepa.cz zmizel z Google
Celá doména Pepa.cz zmizela z Google. Nahoru se posunuly “události”, které se oproti původnímu stavu už změnily na skutečné události – tedy aktuální zpravodajské články evidované v Google News.
5 dní od “převzetí” – doména Pepa.cz se vrací do vyhledávání
Doména Pepa.cz se vrátila do výsledků vyhledávání Google. Před ní na prvním místě ale zůstávají ještě “události”, tedy články o probíhajícím sporu.
6 dní od “převzetí” – Pepa.cz už je zas první, i se sitelinks
Doména Pepa.cz poskočila na první místo přirozených výsledků vyhledávání a dokonce se u ní začaly zobrazovat sitelinks. Na druhou pozici se posunul tzv. localpack, tedy mapka + kontakty na relevantní firmy v katalogu Google moje firma. No, relevantní, ani jeden z “našich Pepů” tam vidět není, zato je vidět řemeslník Pepa Kadleček…
8 dní od “převzetí” – události ustupují do pozadí
Změna je vidět až pod mapou – největší humbuk okolo kauzy utichl a “události” už se nezobrazují tak výrazně. Je vidět jen jedna a bez obrázku.
Další zajímavost je vidět ve spodní části screenshotu. Na dotaz “pepa” se již zobrazuje skrz.cz/klido-cz – nová URL pro nabídky Klido.cz umístěné u nás na Skrzu. Tato URL vznikla 5 dní zpátky, kdy jsme nabídky Klido.cz začali na Skrzu promovat. Den poté na ni byla přesměrována i původní URL skrz.cz/pepa. Před dvěma dny Google na tento dotaz ještě vracel tuto původní stránku. Je těch čísel moc? Tak ještě jinak: Po 3 dnech od založení nové URL ještě měl Google ve vyhledávání tu původní. Po 5 již novou.
9 dní od “převzetí” – box “události” zmizel
Netřeba dalších komentářů…
15 dní od “převzetí” – už víceméně normální stav…
Situace už se “dostala do normálu” – články o kauze klesly oproti minulým dnům ve vyhledávání níže, protože už nejsou tolik aktuální.
V době vydání článku, což znamená další zhruba měsíc od pořízení posledního screenshotu, zmizely články o kauze z první strany výsledků vyhledávání úplně. Naopak se tam objevila zmínka o českém filmu jménem Pepa, který se aktuálně natáčí, a do kin přijde v roce 2018. Což může být další zajímavý příklad na zkoumání, jak se budou měnit výsledky vyhledávání na dotaz Pepa, jenom už pro někoho jiného 🙂
A co na to Seznam a hledanosti?
Omlouvám se Seznamu, že jsem ho v celém “výzkumu” ignoroval, ale bývá přeci jen pomalejší a na sbírání podrobnějších příkladů pro tuhle “minipřípadovku” zas tolik času nebylo 🙂
Dám tedy Seznamu aspoň slovo na závěr, statistiky hledanosti beztak poskytuje použitelnější. Jak se tedy od vypuknutí kauzy změnila hledanost značky Pepa.cz a hledá někdo nové Klido.cz? Screenshot s čísly ze Seznamu za poslední rok ukazuje, že Pepa pomalu přestává lidi zajímat a Klido ho již předhání.
Nakonec je všechno jinak…
Aktualizace v listopadu 2017: Ani výše popsaná situace nebyla finální. Slevový portál se vrátil ke značce Pepa.cz, na Skrzu tedy jeho nabídky najdete zas na skrz.cz/pepa, další okolnosti shrnuje třeba CzechCrunch. Na dotaz „klido.cz“ se nachází na prvním místě vyhledávání Google stále doména klido.cz, která je při psaní tohoto dodatku přesměrovaná na pepa.cz už 5 dní. Nahoře nad výsledky vyhledávání už ale Google radí „Měli jste na mysli: klido.net“ a pro příbuzné dotazy to vypadá ještě jinak. Hlouběji to již ale zkoumat nebudu.
- Zkušenosti z pořádání výběrového řízení na SEO služby - 26.10.2021
- Problémy domény Pepa.cz a co na to Google - 26.9.2017
- Blíží se povánoční výprodej - 22.12.2016