Láska k Česku nám pomohla překonat krizi. Jak?

Článků o tom, jak český byznys zasáhla koronakrize, je teď plný internet. A přesto, že cestovní ruch byl jednou z nejzasaženějších oblastí, dneska bych chtěla přispět pár slovy k tomu, co nám z pohledu marketingu naopak krize přinesla dobrého.

Když prakticky přestane existovat turismus a vy nabízíte pobyty a zájezdy, dělá se marketing celkem těžko, dalo by se říct. Ze začátku koronakrize jsme se proto snažili hledat cesty, jak uplatnit naše zkušenosti a oslovit komunitu i v jiných segmentech trhu. Nacházeli jsme příležitosti v affiliate marketingu i v přímé spolupráci s jinými značkami, a i když některé z těchto cest byly slepou uličkou, nejen díky nim se nám podařilo největší krizi překlenout.

Většina našeho úsilí ale směřovala jinam. Každá krize přece jednou skončí a před námi se otevírala skvělá příležitost být u toho mezi prvními. Tušili jsme, že léto bude ve znamení cestování po Česku, a tak jsme se připravovali na tento scénář. Nejdřív jsme si ale chtěli ověřit, co si o tom myslí zákazníci.

Když něco nevíte, zeptejte se

…radili nám už na základce. A ve chvíli, kdy před námi byla nejistá budoucnost ohledně cestování, potřebovali jsme zjistit, jak se vůbec se situací popasovali naši zákazníci. A tak jsme se jich zeptali. Na celou e-mailovou databázi jsme poslali podrobné dotazníky a zjišťovali, jaké jsou obavy lidí, jak moc dají na slova vlády, médií, jak vůbec nad cestováním letos přemýšlí. Spousta z nich samozřejmě vůbec rozhodnutá nebyla, ale i to pro nás bylo důležité zjištění.

Dotazník měl obří odezvu (tak velkou, že nám z toho spadly Google Sheets) a my tak nasbírali tisíce nesmírně cenných odpovědí. Mimo jiné jsme si potvrdili, že lidé letos opravdu upřednostní dovolenou v Česku a důvodem není ani tak strach z nákazy v zahraničí, ale především zvýšený zájem o českou krajinu, kulturu a podporu ekonomiky. Bylo rozhodnuto:

Letos cestujeme #skrzČesko

Takový je slogan našeho nového projektu. Smyslem #skrzČesko je motivovat lidi k cestování po Česku, ukázat jim krásy republiky a tím také podpořit cestovní ruch a ekonomiku obecně. Tohle sdělení jsme potřebovali dostat k co nejvíce lidem s informací, že inspiraci na výlety i ubytování seženou právě na Skrzu. #skrzČesko jsme proto nebrali čistě výkonnostně, ale využili ho k rozšiřování našeho publika, podpoře brandu a pozvednutí kanálů, kterým jsme se dříve tolik nevěnovali.

A vy jste určitě zvědaví, jak jsme to udělali! Hlavními kanály projektu jsou sociální sítě – Facebook, na kterém máme slušnou fanouškovskou základnu přes 300 000 sledujících, a Instagram, který byl pro nás dříve okrajovou záležitostí. Právě na Instagramu jsme si stanovili jasný cíl: nasbírat několik tisíc followerů, kteří nám zbývali do překročení hranice 10 tisíc. 

Spoustu věcí jsme dělali vlastně poprvé. Shodou okolností začal ve Skrzu vznikat výletový video obsah, do kterého se pustil náš kolega Martin, ačkoliv normálně je jeho náplní práce optimalizaci PPC kampaní. A tak ho to nadchlo, že z něj máme vycházející hvězdu mezi video influencery!

Na sítích jsme sdíleli tipy na výlety, ale protože to by nám samo o sobě tolik popularity nevyneslo, začali jsme také pořádat soutěže o pobyty a zapojili do akce řadu influencerů. Myšlenka #skrzČesko se všem líbila, a tak jsme právě v influencerech a našich obchodních partnerech našli obrovskou podporu. Během prvních dvou měsíců se do akce zapojilo asi 25 influencerů, s partnery jsme uspořádali 12 soutěží a fanouškovská základna na Instagramu začala raketově růst. S hashtagem #skrzCesko teď najdete na Instagramu skoro 3000 fotek od uživatelů a hranici 10 tisíc sledujících už jsme dávno překročili. Na Facebooku jsme zase pro fanoušky založili cestovatelskou skupinu, kde si můžou sdílet tipy na výlety. Poprvé jsme tak ve větší míře začali pracovat s obsahem od našich uživatelů.

Proč nás to nenapadlo už dávno?

Tohle všechno jsme stihli naplánovat i uskutečnit během dvou měsíců, a když se za tím tak ohlédnu, napadá mě vlastně jediná otázka: Proč jsme to proboha nedělali už mnohem dřív? Možná na to nebyl čas, možná nebyla správná doba? Myslím, že dříve především nebyla vhodná chvíle zastavit se a zamyslet, proč něco děláme tak, jak děláme. A za to, že tahle chvíle nakonec přišla, vděčíme právě krizi. Už teď máme spoustu dalších nápadů, jak projekt dále rozvíjet a udělat z něj udržitelný koncept.

Existuje klišé, které jste už určitě mnohokrát zaslechli v různých motivačních projevech: Z každé krize si nakonec můžete vzít něco dobrého. A i když si na tyhle motivační citáty nepotrpím, tomuhle musím dát stoprocentně za pravdu. Krize je očistný proces, díky kterému začneme na věci nahlížet úplně novým pohledem a především – pokud ji nakonec zvládneme, vyjdeme z ní silnější než kdy dřív.

Za celý Skrz tým napsala Markéta Červenková, Content Marketing Team Leader